Niedawno przeczytałam, że jest takie jedno zdanie, które pada zupełnie niespodziewanie i godzi w serce niczym soczyste Avada Kedavra niesione na zielonym snopie światła. Nie to pokolenie? Ok… Przeszywa bardziej niż czerwone światło miecza Lorda Vadera. Też nie to? Frustruje bardziej niż zapach stóp Hobbita? Podnosi ciśnienie niczym fraza, że Ross i Rachel mieli przerwę? Irytacja jest tak wielka jak kolekcja butów Carrie Bradshaw, albo ego House’a? Ok, tak czy inaczej, chodzi o te słowa:

 

„Proszę wypełnić Brief z załącznika” ~ okrutny grafik

 

Czytanie w myślach gratis!

Tam, dam, daaam… Czarna rozpacz, wizja długich godzin wieczornych nad tym CZYMŚ, podczas gdy wracając z pracy, usypiając dziecko marzyłeś/łaś o spokojnym wieczorze, netflixowym chillu… Ale nie, padła klątwa, maila odczytałeś, może nawet poszło potwierdzenie odczytu do nadawcy. I teraz tak, jak wybrnąć? Czym argumentować brak chęci? A może brak możliwości sprawczych zwalić na psa, dziecko, jelitówkę? A gdyby tak potraktować to jako okazje żeby dowiedzieć się na czym nam zależy, jak MY wyobrażamy sobie NASZE logo, ilustracje przedstawiające i wprowadzające w nasz świat w naszej książce? Czego chcemy i jak to widzimy? Bo staropolska wieść niesie, że podobno (ale tylko podobno) grafik nie czyta w myślach… i to nie dlatego, że woli nie czytać.

 

A co znaczy to kolejne zapożyczone słówko z Ameryki? Brief (ang. Bri:f) to dokument, zawierający serię pytań z jednej dziedziny, odnoszących się do zamówionego projektu, jak logo, ilustracja, portret, czy wszelkiego np. strategie marketingowe itp. Ma nawet swoje cele i obopólne korzyści. Kwestionariusz tego typu jest super okazją do wizualizowania swoich pomysłów co do projektu. Dlatego tak ważne jest, aby nie omijać nieobowiązkowych pól jak leci, tylko postarać się wyczerpać dany temat do cna. W odpowiedzi na tak super wypełniony brief dostaniemy może nawet ostateczną wycenę projektu, szczegółowy termin realizacji i, co najważniejsze, w pełni przygotowanego i entuzjastycznie nastawionego grafika / ilustratora / projektanta.

 

Porządki w głowie, czyli brief mentalną Roombą w kreatywnej współpracy

No bo tak, wydaje nam się, że wiemy… wiemy co nam się podoba, co nie, potrafimy ocenić, powiedzieć też dlaczego tak jest i co zmienić. Ale jak dochodzi co do czego to trudno tam tak o, wyszukać w myślach te najlepsze przykłady, pomysły. Dlatego notujemy, organizujemy swoje myśli i pomysły, dzięki czemu dochodzimy do jakiś konkretnych wniosków, zauważamy regułę. No ale żeby od czegoś zacząć przydałaby się Twoja wizja, jakieś wskazówki dla projektanta, grafika… I tak oto dochodzimy do naszego briefa, samobieżnego odkurzacza nowej generacji, który z dokładnością Pani Stanisławy z Klanu (nie? ok) ogarnie nasze myśli i pomysły. Wystarczy to wszystko co mamy już w głowie zorganizować, uporządkować, przelać w te wszystkie w małe rubryczki. A jak to zrobić? Jak wyjaśnić o co nam chodzi jeśli nie wiemy o co chodzi projektantowi? Stąd ten wpis! (Proszę czytaj dalej, bardzo się staram).

 

W Kuźni Dzięcioła briefy znajdziesz na dwóch podstronach: przy zamówieniu logo i ilustracji, z czego ten od ilustracji został rozbity na kilka mniejszych, dotyczących różnych opcji ilustracji.

R O D Z A J E    I L U S T R A C J I

Ilustracja do książki / ebooki
Ilustracja do brandingu, czyli do wykorzystania podczas tworzenia identyfikacji wizualnej Twojej firmy, albo produktu. Do takich elementów zalicza się wszelkiego rodzaju ilustracje związane z marką czy produktem, wzory, kształty, w połączeniu z obowiązującą już, albo kompletnie nową paletą kolorystyczną marki
Oraz inna ilustracja, czyli co tylko sobie wymyślisz, zażyczysz i opiszesz mi, a ja postaram się to zrealizować, pod to podchodzą np projekty do gier komputerowych, concept arty, gry planszowe, pocztówki, ubrania, koszulki

 

Istnieje także możliwość zamówienia ilustrowanego logo, wzoru na tkaninę oraz portretu – odpowiednie odnośniki zaprowadzą Cię do oddzielnych podstron z zakładki Zamówienia. A teraz postaram się jak najlepiej, prawie tak samo szczegółowo jak Ty opiszesz w swoim briefie, poszczególne pola i rubryki, które mogą nie do końca być jasne. Pamiętaj! Nie wszystkie z tych pól dotyczy każdego z briefów i nie każde z nich jest obowiązkowe. Rozumiem także, że nie każdej odpowiedzi jesteś w 100% pewny i niektóre z nich mogą ulec zmianie.

Brief Ilustracja

Opis działalności: Opisz czym zajmuje się Twoja firma, albo internetowa działalność, od kiedy istnieje, o swoich produktach, markach, czy dziełalność jest duża, mała, jednoosobowa

Opis książki: Tytuł, tematyka, fabuła, przewidywana ilość stron, czy są już na rynku książki o podobnej tematyce, charakterze, czy to Twoja pierwsza publikacja czy kolejna, kiedy książka ma mieć premierę, gdzie książka będzie sprzedawana

Opis ilustracji: Od Ciebie zależy co tu opiszesz, czy poszczególne ilustracje, czy wszystkie ogólnie.

Pliki wyjściowe: formaty plików w których mam dostarczyć zamówione ilustracje.

  • Grafika wektorowa, taka, którą można dowolnie powiększać i pomniejszać, bez utraty jakości. Tego typu ilustracje niosą za sobą pewne ograniczenia w stylu, grafika z reguły jest prostsza, mniej złożona, bez tekstur i z mniejszą ilością kolorów i odcieni. Tego typu ilustracje odnajdą swoje zastosowanie w sytuacjach gdy dana ilustracja będzie znajdować się na wielu produktach, materiałach promocyjnych, o różnych wielkościach i proporcjach. Idealnie sprawdzi się także w ebookach (?). Format plików: .ai, .eps
  • Grafika rastrowa to taka którą można edytować w Adobe Photoshop, ale nie można ich powiększać bez utraty jakości. Ilustracje takie mogą być o wiele bardziej złożone w porównaniu z wektorowymi – bogatsza paleta kolorystyczna, oraz urozmaicone tekstury, większa dowolność
    Pliki o rozszerzeniu .psd to pliki grafiki rastrowej,
  • .jpg, .png to formaty do umieszczenia w Internecie
    .pdf to format do druku i ebooka

Elementy, które powinny / nie powinny znaleźć się na ilustracjach: konkretne postaci, sceny, scenerie, historie, przedmioty, pomysły, wraz z uzasadnieniem

Przykłady ilustracji które mi się podobają / nie podobają: podaj linki do konkretnych ilustracji, autorów i koniecznie odnieś się do tego co Ci się w nich podobało bądź nie i dlaczego

Lecim dalej…

S T Y L    I L U S T R A C J I

All
Bez konturów
Bez tła
Intensywne kolory
Kilka kolorów
Kolorowe
Prosta
Sam kontur
Stonowane kolory
Z konturem
Z tłem
tworek-zmarzluch-02-min
Tworek Zmarźluch
kociemleczko-01-mini-img
Kocie Mleczko – Kawaii Version
logo-carbon-01-img
Carbon Footprint
logo-hipcio-01-img
Sklep zoologiczny Hipcio

Logo

Coś o identyfikacji wizualnej Twojej firmy: co wchodzi w jej skład, jaka kolorystyka, fonty, charakterystyczne elementy, ilustracje, kształty

Usługi / produkty: opisz czym Twoja działalność się zajmuje, jakie produkty, usługi oferuje

Inne firmy z branży: wskaż firmy, które prowadza podobna działalność do Ciebie, bądź o podobnej tematyce

Takie loga mi się podobają / nie podobają: pamiętaj aby i tutaj odnieść się do swojego wyboru i go uzasadnić – które elementy / kolory / style są fajne, a które mniej i dlaczego

U K Ł A D    L O G O

Sygnet
Sygnet + logotyp
Logotyp

Sygnet częścią logotypu

S T Y L    L O G O

All
Eleganckie
Minimalistyczne
Proste
Szczegółowe
Wesołe / zabawne
Złożone
logo-hipcio-01-img
Sklep zoologiczny Hipcio
logo-carbon-01-img
Carbon Footprint
kociemleczko-01-mini-img
Kocie Mleczko – Kawaii Version
tworek-zmarzluch-02-min
Tworek Zmarźluch

F O N T

Bezszeryfowy
Szeryfowy
Dekoracyjny
Prosty
Kursywa
Elegancki
Lekki
Maszynopis
Kaligrafia
Nowoczesny
Obrys
Pogrubiony
Ręczny
Retro
Wesoły / Zabawny
Pędzel
Mój odręczny

Po więcej ilustracjo- i logo-inspiracji:

I tu:

A po fonty…